TIPS VOOR OVERTUIGEND MARKETINGMATERIAAL

Je hebt de juiste diensten en producten voor je klanten.
Maar als je vertelt wat je precies aanbiedt dan is je verhaal vaak te lang of niet helemaal duidelijk.  
Of je hebt het gevoel te overdreven of te commercieel over te komen als je aangeeft waarom jouw bedrijf beter is dan anderen? 

opscheppen

Veel ondernemers worstelen met het opstellen van overtuigend marketingmateriaal en trappen vaak in klassieke valkuilen. Zo zijn we bijvoorbeeld vaak te veel geneigd om vanuit onszelf te communiceren in plaats vanuit de klant (onze visie, onze organisatie, wij bieden….) en gaan we te snel voorbij aan de behoefte of het probleem dat onze klant heeft. 

TIP 1 : VERKOOP GATEN EN GEEN BOREN!

In veel marketingmateriaal (en dat geldt niet alleen voor verkopen op het internet) wordt in detail aandacht besteed aan de beschrijving van het aanbod (boren). Terwijl de klanten eigenlijk geïnteresseerd zijn in wat zij concreet krijgen (gaten).
Natuurlijk is het goed om je potentiële klant te informeren over wat hij kan verwachten. Maar vaak wordt er zoveel informatie gegeven over het proces of product dat de lezer afhaakt.
Terwijl als je je materiaal in balans brengt en vooral toespitst op het resultaat van jouw aanbod, dan houd je zijn interesse vast. 

TIP 2 : RAAK DE GEVOELIGE SNAAR!

Wat maakt jouw product en/of dienst nu echt zo bijzonder voor jouw doelgroep? Deze vraag kun je pas echt goed beantwoorden als je precies weet wat jullie klanten nu echt belangrijk vinden. Vat deze concrete behoeften in twee à drie kernwoorden en gebruik deze kernwoorden en USP’s in je marketingmateriaal.  

usp

TIP 3 : SPREEK JE DOELGROEP DIRECT AAN

Vele webshops, websites, brochures of advertenties spreken hun doelgroep niet direct aan. Ze praten in algemene termen over ‘men’over over ‘mensen’. Hierdoor wordt een afstand gecreëerd tussen jou en je doelgroep.

Door je doelgroep zo concreet mogelijk aan te spreken ‘u als liefhebber van klassieke muziek’ of ‘u als ondernemer’ trek je zijn of haar bijzondere aandacht. Aangesproken mensen voelen zich sneller thuis op je website en dat heeft een positieve werking. 

TIP 4 : HOU HET KORT!

Overtuigend marketingmateriaal heeft uiteindelijk maar 1 doel: dat je doelgroep actie onderneemt (gebruik maken van een aanbieding, bellen, mailen, aanmelden nieuwsbrief, etc.), dus conversie maakt.
Weet dat mensen over het algemeen slecht lezen (zeker online), dus vat je verhaal in de essentie en hou het vooral kort. En gebruik verleidende call to actions!

TIP 5 : MAAK HET SPANNEND!

Als we naar een gemiddelde website kijken, dan wordt er vaak zoveel informatie gegeven dat er geen aanleiding meer is om vragen te stellen en/of te reageren. Een ander nadeel van te veel informatie is dat je de lezer de mogelijkheid biedt om sneller af te haken. Terwijl je juist het tegenovergestelde wilt bewerkstelligen.

Zodra je marketingmateriaal (bijvoorbeeld je webshop/website) spannend gehouden wordt, wek je nieuwsgierigheid op en geef je je doelgroep aanleiding om actie te ondernemen.

Goed marketingmateriaal is noodzakelijk om van online bezoekers klanten te maken. In de totale mix van conversie (van bezoekers klanten maken) is marketingmateriaal een belangrijk onderdeel. Samen met alle andere conversie ingrediënten bepalen zij de conversiekracht van jouw webshop / website!